پروپاگاندا پیرامون پی آرپی از گذشته تا حال ؟
چند سال پیش از این روش درمانی جدید رونمایی شد . مانند بسیاری از روشهای درمانی دیگر در ابتدا با استقبال زیادی از سوی برخی از پزشکان روبرو گردید . کارگاههای آموزشی زیادی با حضور مدرسین بعضا خارجی برگزار شد. شرکتها و موسسات پزشکی بسیاری شروع به تبلیغ و سرمایه گذاری روی آن کردند.

prp
کاربرد مطرح شده برای این روش در درمان و کنترل بسیاری از دردهای استخوانی و مفصلی بود . در مبحث بیماریهای پوستی نیز در درمان چین و چروکهای صورت و ریزش مو کاربردهایی برای آن تعریف شد . مانند هر روش درمانی که برای اولین باز معرفی میشود ، مدت زمانی لازم بود تا مورد آزمون و خطا قرار گرفته و در نهایت جایگاه خود را در میان سایر روشهای درمانی پیدا کند . این فرایندی است که هنوز هم ادامه دارد . مقبولیت وبالتبع میزان استفاده از این روش نیز درمیان پزشکان و جامعه درمانی بسیار متفاوت است.
اطمینان وجود دارد که با توجه به هزینه قابل توجه و بیشتری که این روش در مقایسه با سایر روشهای درمانی دارد ، پزشکان معالج با درنظرگرفتن تجربه واقعی از میزان نتیجه بخشی این روش در هر یک از مشکلات استخوانی مفصلی ، در جایگاه مناسب و واقعی جهت بهبودی و کنترل عارضه از آن بهره می برند.
پی آرپی چیست و چگونه انجام می شود ؟
پی آرپی در حقیقت یک نوع تزریق موضعی می باشد با این تفاوت که ماده تزریقی ، هیچ منشا دارویی یا شیمیایی ندارد. در واقع در این روش مقداری از خون بیمار توسط سرنگ کشیده میشود . خون گرفته شده در لوله های مخصوص آزمایشگاهی ریخته شده و در دستگاه سانتریفوژ قرار داده میشود . سانتریفوژ دستگاهی آزمایشگاهی است که حرکت دورانی با سرعت بسیار بالا دارد و باعث میشود قسمتهای مختلف تشکیل دهنده خون از هم جدا شوند.
در قسمتهای مختلف جدا شده قسمتی وجود دارد که محل تمرکز پلاکتها و پروتئینها می باشد . این قسمت با سرنگ دیگری از لوله آزمایش حاوی خون سانتریفوژشده کشیده شده و در موضع مشکل دار تزریق می گردد.
پی آرپی چگونه به درمان کمک میکند ؟
محتوای پروتئینی تزریق شده در موضع تزریق باعث التهاب موضعی در آن محل میشود.
فرض بر آن است که با این کار فرایند بهبودی با فراخوان فاکتورهای ضدالتهابی تحریک میشود.
پی آرپی با چه عوارضی همراه است ؟
از آنجا که محتوای ماده تزریق شده در حقیقت همان خون فرد است ، لذا از این بابت عارضه داروهای با منشا شیمیایی را ندارد و با نگرانی از بابت انتقال بیماریها عفونی مانند هپاتیت همراه نمیباشد.
از آنجاییکه این تزریق از طریق ایجاد التهاب موضعی اعمال اثر مینماید لذا در این مدت ممکن است با افزایش درد در موضع همراه باشد.
توصیه هایی که باید پس از پی آرپی لحاظ نمود ؟
باتوجه به تفاوتی که این نوع تزریق در مقایسه با سایر تزریقها از بابت مکانیسم اثر و نحوه عملکرد دارد ، پس از تزریق نیاز به استراحت قابل توجهی میباشد . در برخی از موارد بسته به صلاحدید ممکن اسی برای عضوی که تزریق در آن انجام شده است برای چند روز تا حتی یک هفته آتل گرفته شود.
از آنجاییکه این روش با ایجاد التهاب در موضع اعمال اثر مینماید ، جهت کاهش درد نمیتوان از داروهای ضدالتهاب مانند بروفن استفاده نمود . ترکیبات استامینوفن تنها داروهایی هستند که جهت تسکین دردهای پس از تزریق پی آرپی در روزهای اول میتوان استفاده نمود.
موارد استفاده معمول از پی آرپی در اورتوپدی کدام است ؟
مواردی که تزریق پی آرپی ممکن است با خاصیت ترمیمی که دارد به بهبود عارضه کمک نماید عبارتند از : آرنج تنیس بازان ، پارگیهای خفیف تاندونهای سرشانه ( روتاتور کاف ) ، پارگی عضلان ران و کشاله در حوادث ورزشی
این روش درمانی با اثر ضدالتهابی که دارد در موارد دیگری از عوارض استخوانی و مفصلی نیز ممکن است کاربرد داشته باشد مانند : دردهای مفصلی ناشی از آرتروز بخصوص در زانو و دردهای پاشنه و از جمله خار پاشنه،
از آنجا که پی آرپی در مقایسه با سایر روشهای درمانی، یک روش نسبتا تهاجمی میباشد ، و هزینه بیشتری را به فرد و خانواده تحمیل مینماید ، کاملا منطقی بنظر میرسد که نسبت به توصیه این روش درمانی دقت کافی بعمل آمده و در صورت عدم موفقیت سایر روشها نسبت به تجویز آن اقدام بعمل آید.

آدرس مطب ::

- تهران - شهرك غرب (قدس) - تقاطع بلوار فرحزادي و شهيد دادمان - جنب بيمارستان آتيه -

ساختمان پزشكان آتيه - طبقه اول - همه روزه ده صبح تا دو بعداز ظهر

تلفن :  02188367441 (تماس از 10 صبح تا 7 بعد از ظهر )

پست الکترونیکی :: این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید