جراح و ارتوپد دست دکتر مرجایی

توسعه توأمان دانش و تکنولوژی در دهه‌های اخیر ، چشم‌اندازهای بدیعی در جهت بهبود کیفیت زندگی و بالا بردن سطح سلامت پدید آورده است . دسترسی همگانی به اینترنت و وجودتارنماهای متعدد در زمینه‌های گوناگون علمی و پزشکی ، سطح آگاهی جمعی را در این بستر افزون کرده است . هر فردی در هر زمانی که اراده نماید در باره هر مطلبی که نیاز داشته باشد ، به گستره وسیعی از داده‌ها و یافته‌ها دسترسی دارد و در آن واحد می‌تواند ایده‌های گوناگون تخصصی و آخرین پژوهش‌ها و تئوری‌های علمی و تحقیقی را مرور کرده و در آن حیطه به تفکر و استنتاج بپردازد .

جراح ارتوپد , جراح دست و ارتوپد دست تخصص اصلی ماست دکتر مرجایی متخصص جراح و ارتوپد دست می باشد

ادامه مطلب

درد شانه به علت رسوب کلسیم در تاندونها (CALCIFIC TENDINITIS)

علت درد شانه در رسوب کلسیم در تاندونها چیست (CALCIFIC TENDINITIS) ؟

مواد کلسیمی در هر یک از تاندونها در بدن می‌تواند رسوب کرده و باعث ایجاد ناراحتی و درد شود . در این عارضه ترکیبات کلسیم در تاندونهای عضلات چرخاننده بازو (ROTATOR CUFF) رسوب می‌کنند . عضلات چرخاننده بازو (ROTATOR CUFF) مجموعهای از چهار عضله می‌باشند که از استخوان کتف در عقب منشأ گرفته ، سپس به قدام آمده ، دورتادور سر استخوان بازو را دربرگرفته و به آن متصل می‌شوند .این عضلات وظیفه چرخش سر استخوان بازو در جهات مختلف را برعهده داشته و آن را در کاسه اش در مفصل محکم نگه می‌دارند . شایع‌ترین محل رسوب کلسیم نیز در تاندونهای عضلات چرخاننده بازو می‌باشد  . علت رسوب کلسیم به طور دقیق شناخت نشده است ولی به نظر می‌رسد این پدیده به دنبال فرایندهای فرسایشی و تغییرات دژنراتیو روی دهد .

سیر بالینی در درد شانه به علت رسوب کلسیم در تاندونها (CALCIFIC TENDINITIS) کدام است ؟

این پدیده در سه مرحله اتفاق می‌افتد . در دو مرحله اول که اصطلاحاً به آن فاز تشکیل و فاز تثبیت اطلاق می‌گردد ترکیبات کلسیمی طی یک فرایند چند ماهه به تدریج در تاندون رسوب می‌کنند . در این دو مرحله دردی در شانه وجود نداشته و اگر هم وجود داشته باشد این درد خفیف و مبهم است . در صورتی که در این مراحل از شانه رادیوگرافی به عمل آید ، رسوب کلسیمی به شکل سایه ای به رنگ استخوان ، مدور و با حاشیه مشخص در بالای سر استخوان بازو رویت می‌گردد . در این مراحل فقط اگر درد وجود داشته باشد ، نسبت به تسکین آن با دارو یا فیزیوتراپی اقدام می‌گردد . مرحله سوم فاز بازجذب نامیده می‌شود .در این مرحله رسوبات کلسیمی شکل گرفته در ماه‌های گذشته شروع به جذب می‌کنند .جذب ترکیبات کلسیمی باعث ایجاد التهاب در بافت پیرامونی شده و شانه به شدت دردناک می‌شود . در رادیوگرافی به‌عمل آمده در این مرحله بافت کلسیمی در حال جذب به شکل محوی رویت می‌شود . در صورت عدم درمان ، رسوبات در طول یکی دو ماه بعد به طور کامل جذب شده و عارضه بهبود پیدا می‌کند .

علائم بالینی و تشخیص درد شانه به علت رسوب کلسیم در تاندونها (CALCIFIC TENDINITIS) :

در دو مرحله اول که رسوبات کلسیم در حال شکل‌گیری می‌باشند ، دردی در شانه وجود نداشته یا این که درد خفیف و مبهم است . این دوره ممکن است چندین ماه طول بکشد . در مواردی که درد وجود ندارد گاهی به صورت اتفاقی در عکس‌برداری از مفصل شانه به علت دیگر رسوب کلسیم تشخیص داده می‌شود . در این موارد نیاز به هیچ‌گونه اقدام  درمانی خاصی وجود ندارد و فقط سیر وضعیت مورد پیگیری قرار می‌گیرد . با شروع مرحله آخر و بازجذب تدریجی رسوبات کلسیمی ، بافت‌های اطراف دچار التهاب حادی شده و درد شدیدی در ناحیه شانه پدیدار می‌شود . این درد معمولاً به صورت ناگهانی بدون هیچ سابقه یا زمینه قبلی یا فقط با شرح حالی از یک درد خفیف و مبهم در ماه‌های گذشته ظاهر می‌شود . این درد غالباً آزاردهنده و طاقت‌فرسا می‌باشد . حرکات مفصل شانه ، بالا بردن دست و خوابیدن روی آن دردناک است .

درمان درد شانه به علت رسوب کلسیم در تاندونها (CALCIFIC TENDINITIS) :

در مراحل اولیه اگر دردی وجود نداشته باشد و این عارضه به‌صورت اتفاقی کشف شده باشد ، نیاز به هیچ‌گونه اقدام  درمانی خاصی وجود ندارد . اگر درد خفیف و مبهمی وجود داشته باشد با استفاده از داروهای ضد التهاب غیر کورتونی و فیزیوتراپی نسبت به درمان درد اقدام می‌گردد . درد شدید در فاز بازجذب یا انتهایی پدیدار می‌شود . در این مرحله در کنار درمان درد ، مهم‌ترین کار اطمینان دادن از طبیعت بی‌خطر و خوش‌خیم عارضه و توضیح درباره سیر بالینی و روند خود به خود بهبود یابنده این پدیده می‌باشد . در صورتی که هیچ گونه اقدام درمانی صورت نپذیرد ، این عارضه پس از چند ماه به طور کامل رفع شده و ریشه کن می‌شود .

جهت کنترل درد از پارامترهای مختلف ضد التهابی و ضددرد می‌توان بهره گرفت . داروهای ضد التهاب غیر کورتونی ،  فیزیوتراپی و استفاده از امواج شوک (ESWT) هر یک به نوبه خود می‌توانند کمک‌کننده باشند . یک درمان اساسی و مؤثر برای این عارضه تخلیه رسوبات کلسیمی با استفاده از سرنگ می‌باشد . این کار به صورت سرپایی و با استفاده از بی‌حسی موضعی قابل انجام است . در این روش با سرنگ وارد رسوبات کلسیمی در شانه شده ، با تزریق مایع ، محتوای رسوبات را رقیق کرده و سپس نسبت به خارج سازی آن‌ها با سرنگ اقدام می‌گردد . سوراخ‌های ایجاد شده با سر سوزن در جدار رسوبات به جذب باقی‌مانده آن توسط بافت اطراف کمک می‌کند . گاهی هم زمان با این اقدام از تزریق موضعی کورتون برای رفع التهاب از بافت‌های اطراف استفاده می‌شود .

آیا وجود کلسیم در رژیم غذایی یا مصرف داروهایی کلسیم در پیدایش درد شانه به علت رسوب کلسیم در تاندونها (CALCIFIC TENDINITIS) نقش دارد ؟

مصرف کلسیم به صورت خوراکی در رژیم غذایی یا استفاده از داروهایی کلسیم هیچ‌گونه تأثیر اثبات شده‌ای در پیدایش این عارضه نداشته و ندارد . در مطالعات اخیر مشاهده شده است کاهش کلسیم در رژیم غذایی پس از پیدایش عارضه به کوتاه شدن دوره بیماری و بهبودی سریع‌تر آن کمک می‌کند . برای روشن شدن ابعاد دقیق‌تر این اقدام نیاز به بررسی و مطالعات بیشتری در آینده وجود دارد . در حال حاضر در فاز درمان در کنار بهره‌گیری از روش‌های مختلف درمانی ذکر شده در بالا توصیه می‌شود از مصرف داروهای کلسیم و مواد غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات پرهیز گردد .

دکتر سید علی مرجایی 1392/5/7