جراح و ارتوپد دست دکتر مرجایی

توسعه توأمان دانش و تکنولوژی در دهه‌های اخیر ، چشم‌اندازهای بدیعی در جهت بهبود کیفیت زندگی و بالا بردن سطح سلامت پدید آورده است . دسترسی همگانی به اینترنت و وجودتارنماهای متعدد در زمینه‌های گوناگون علمی و پزشکی ، سطح آگاهی جمعی را در این بستر افزون کرده است . هر فردی در هر زمانی که اراده نماید در باره هر مطلبی که نیاز داشته باشد ، به گستره وسیعی از داده‌ها و یافته‌ها دسترسی دارد و در آن واحد می‌تواند ایده‌های گوناگون تخصصی و آخرین پژوهش‌ها و تئوری‌های علمی و تحقیقی را مرور کرده و در آن حیطه به تفکر و استنتاج بپردازد .

جراح ارتوپد , جراح دست و ارتوپد دست تخصص اصلی ماست دکتر مرجایی متخصص جراح و ارتوپد دست می باشد

ادامه مطلب

درد شانه به علت التهاب تاندون ماهیچه دوسر بازوئی(BICEPS TENDINITIS)

ماهیچه دو سر بازویی در جلوی بازو قرار گرفته است و ماهیچه اصلی در این ناحیه می‌باشد . ماهیچه‌ای که هنگام عضله گرفتن در قدام بازو برجسته می‌شود در واقع همین ماهیچه دو سر بازویی می‌باشد . این ماهیچه در انتهای پایینی به ابتدای استخوان ساعد متصل می‌شود و با انقباض خود به خم‌شدن آرنج کمک کرده و ساعد را به نحوی می‌چرخاند که کف دست رو به بالا قرار گیرد . انتهای بالایی این ماهیچه در ناحیه شانه به دو تاندون منتهی می‌شود به همین خاطر به آن ماهیچه دو سر بازویی اطلاق می‌گردد . این دو تاندون به استخوان کتف متصل می‌شوند . سر بلند ماهیچه دو سر بازویی در مسیر خود از داخل شیاری در سر استخوان بازو عبور می‌کند . این شیار در حقیقت بین دو برجستگی سر استخوان بازو قرار داشته و با پوششی لیگامانی پوشیده می‌شود . این سر بلند پس از عبور از داخل شیار به لبه فوقانی کاسه‌ای می‌چسبد که سر استخوان بازو در آن قرار گرفته است . این تاندون صرف‌نظر از کمک به بالا بردن اندام در ناحیه شانه از قدام ، با کمک عناصر دیگر مانند عضلات چرخاننده بازو (ROTATOR CUFF) به استحکام قرارگیری سر استخوان بازو در کاسه خود کمک می‌کند .

علت درد شانه به علت التهاب تاندون ماهیچه دوسر بازوئی (BICEPS TENDINITIS) چیست ؟

به دنبال کار کشیدن زیاد از اندام فوقانی بخصوص در فعالیت‌ها و ورزش‌هایی که دست کراراً بالای سر قرار می‌گیرد ، سر دراز ماهیچه دو سر بازویی در داخل شیار خود در سر استخوان بازو به علت رفت‌وآمد زیاد دچار آزردگی و در نهایت التهاب می‌گردد . ورزش‌هایی مانند شنا ، تنیس و ورزش‌های پرتابی و مشاغلی مانند نقاشی ساختمان و بنایی از جملة این گونه فعالیت‌ها هستند . گاهی لیگامان عرضی پوشاننده شیار در سر استخوان بازو دچار پارگی شده و از نگهداشتن سر دراز ماهیچه دو سر بازویی در کانال  خود ناتوان است در نتیجه جابه‌جایی تاندون به بیرون از شیار و اصطکاک با لبه‌ها باعث تحریک و التهاب آن می‌شود .

مفصل شانه مجموعه پیچیده‌ای از عناصر و بافت‌های گوناگون استخوانی ، غضروفی ، عضلانی ، لیگامانی و تاندونی می‌باشد . هماهنگی در این مجموعه و همکاری دقیق این بافت‌ها ثبات و عملکرد این مفصل را عنوان مفصلی با بیشترین دامنة حرکتی در بدن تامین می‌نماید .اگر قسمتی از این مجموعه دچار مشکل شده و اختلال پیدا کند روی قسمت‌های دیگر نیز تأثیر گذاشته آن‌ها را نیز دچار مشکل می‌سازد . به‌عنوان مثال پارگی در عضلات چرخاننده بازو (ROTATOR CUFF) ، گیرافتادگی در مفصل شانه  (IMPINGEMENT SYNDROME) یا ناپایداری مفصل شانه تنظیم کلیت عملکرد در مجموعه شانه را مختل کرده و التهاب در سر دراز ماهیچه دو سر بازویی می‌تواند ثانوی به این عوارض پدید آید .

علائم بالینی در درد شانه به علت التهاب تاندون ماهیچه دوسر بازوئی (BICEPS TENDINITIS) چیست ؟

درد در ناحیه شانه علت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد . این عارضه یکی از علل شایع درد در شانه می‌باشد . این درد در قدام مفصل شانه احساس شده و در امتداد ماهیچه دو سر بازویی به قدام بازو انتشار پیدا می‌کند . فعالیت‌هایی که با انقباض این ماهیچه همراه باشند مانند خم کردن آرنج    یا چرخش ساعد به‌نحوی‌که کف دست رو به بالا قرار بگیرد بخصوص اگر در برابر مقاومت صورت پذیرد  ، با درد و ناتوانی همراه خواهد بود . با همین علت بالا بردن اندام بالای سر بخصوص از جلو در این بیماران دردناک بوده و با ضعف و ناتوانی همراه است . این حرکت نیز اگر در برابر مقاومت انجام شود با وضوح بیشتری به تشخیص کمک می‌کند . اگر همراه با التهاب تاندون ، لیگامان عرضی پوشاننده شیار در سر استخوان بازو  نیز پاره شده باشد خروج سر دراز تاندون از داخل شیار در زوایای خاصی با کلیک همراه بوده و این کلیک توسط بیمار احساس می‌شود . پزشک معالج با بهره‌گیری از یک شرح حال دقیق و انجام دادن یک معاینة کامل به تشخیص نزدیک می‌شود . معاینات توضیح داده شده در بالا راهگشای تشخیص می‌باشد . لمس این تاندون در شیارش در سر استخوان بازو در شانه حساس و دردناک است . پزشک معالج در کنار تشخیص این عارضه باید در جستجوی علت‌های محتمل و زمینه‌ساز دیگر در مفصل شانه مانند پارگی عضلات چرخاننده بازو (ROTATOR CUFF) ،  گیرافتادگی در مفصل شانه (IMPINGEMENT SYNDROME) و ناپایداری مفصلی نیز بگردد . معمولاً یک معاینة بالینی کامل برای رسیدن به تشخیص کفایت می‌کند و نیاز به روش‌های تشخیصی دیگر مانند رادیوگرافی نمی‌باشد . در صورت هرگونه تردیدی در تشخیص و برای جستجوی علت‌های دیگر توجیه‌کننده در شانه ام آر آی (MRI) بسیار کمک‌کننده است .

درمان درد شانه به علت التهاب تاندون ماهیچه دوسر بازوئی (BICEPS TENDINITIS) چیست ؟

درمان اصلی در این عارضه استراحت دادن به مفصل شانه و پرهیز از مجموعه فعالیت‌هائی است که در آن‌ها اندام کراراً بالای سر می‌رود . ورزش‌های از این نوع مانند شنا ، تنیس و ورزش‌های پرتابی باید برای مدتی متوقف شده و فردی که به مشاغلی از این نوع اشتغال دارد باید در جستجوی تغییر شغل برآید . علاوه بر این استفاده از داروهای ضد التهاب و غیر کورتونی ، کمپرس سرد یا گرم و فیزیوتراپی هر یک با تأثیر  ضد التهابی که دارند به نوبه خود در بهبود عارضه می‌توانند مؤثر باشند .

تزریق موضعی کورتون در این بیماری به ندرت توصیه می‌شود زیرا علیرغم نقش ضد التهابی بسیار مؤثری که این دارو دارد ، می‌تواند در صورت تزریق به داخل تاندون باعث آسیب به بافت تاندونی و پارگی سر دراز ماهیچه دو سر بازویی گردد

این عارضه در اکثر موارد با درمان‌های ذکر شده در بالا بهبود می‌یابد .در صورت عدم پاسخ به درمان ، نیاز به عمل جراحی مطرح می‌شود . روش‌های مختلفی برای عمل جراحی در این عارضه تعریف شده است . طی عمل جراحی تاندون بیمار از محل اتصال خود در بالای کاسه‌ای که سر استخوان بازو در آن قرار گرفته است جداشده و در کنار شیار خود در سر استخوان بازو ثابت می‌گردد یا در صورت عدم امکان فوق ، در موارد شدید و به شدت بیمار تاندون ، این تاندون جدا شده به همان صورت رها می‌گردد . با هر یک از این دو اقدام دیگر رفت‌وآمد تاندون در شیار خود در سر استخوان بازو منجربه اصطکاک ، سایش و به دنبال آن تحریک و التهاب نمی‌گردد .

در صورتی که هر یک از بیماری‌های مفصل شانه ، به عنوان علت زمینه‌ساز مسئول پیدایش این عارضه شده باشند ، نسبت به درمان این بیماری‌ها نیز باید اقدام گردد .

دکتر سید علی مرجایی 1392/5/7